Kategorie Ciąża i poródPorady

Oto najlepsza pozycja do snu w ciąży. Dzięki niej Twoje dziecko będzie bezpieczne!

Jesteś właśnie w trzecim trymestrze ciąży i każdą noc przesypiasz jak suseł. Nie wiesz, co to znaczy mieć problemy ze snem, czy znalezieniem wygodnej pozycji… No dobrze, może trochę mnie poniosło, bo pewnie nie ma kobiety spodziewającej się dziecka, która się wysypia. Zwłaszcza, gdy do porodu zostało niewiele czasu. Twoje ciało ulega ciągłym zmianom – bolą biodra i plecy, zgaga się nasila. Być może masz nawet trudności z oddychaniem. Ulubione pozycje do spania nie są już komfortowe, więc musisz ułożyć się inaczej, aby zminimalizować uciążliwe dolegliwości. Jaka jest więc najlepsza pozycja do snu w ciąży? Jak odpoczywać, aby było to bezpieczne zarówno dla Ciebie, jak i Twojego maluszka? Przeanalizujmy…

pozycja do snu w ciąży
Imgur.com

Spanie na brzuchu w ciąży

We wczesnych stadiach ciąży nie trzeba się martwić o to, że rosnące w łonie dziecko uniemożliwi Ci ułożenie się na brzuchu. Przede wszystkim dlatego, że rozmiar brzuszka jeszcze na to pozwala 😉

Należy jednak nadmienić, że nie jest to najlepsza pozycja do snu, dla wszystkich z nas, nie tylko dla kobiet w ciąży. Bowiem niekorzystnie wpływa na nasz kręgosłup i może się przyczyniać do rozwoju bólu szyi.

pozycje do spania w ciąży
Freepik.com

Pozycja do snu w ciąży: spanie na plecach

Jeżeli jest Ci tak wygodnie, to spokojnie w pierwszym trymestrze możesz spać na plecach. Później lepiej unikać tej pozycji. Dlaczego? Kiedy kładziesz się na plecach, macica wywiera nacisk na żyłę, która transportuje krew z powrotem do Twojego serca zamiast do dziecka.

Jeśli będziesz leżeć w tej pozycji przez długi czas, do łożyska nie zostanie dostarczona odpowiednia ilość składników odżywczych i może dojść do niedotlenienia dziecka.

Z kolei u Ciebie mogą pojawić się objawy tj. zawroty głowy, niskie ciśnienie, bóle pleców, hemoroidy, problemy z oddychaniem i trawieniem, mdłości. Są one najczęściej wynikiem obciążenia jelit oraz głównych naczyń krwionośnych brzuchem.

Istnieje nawet przesąd, że „spanie na plecach w ciąży może spowodować zadławienie się dziecka”.

pozycja do snu w ciąży
Imgur.com

Pozycja do snu w ciąży: na prawym boku

Spanie na prawej stronie ciała jest znacznie lepsze niż spanie na brzuchu czy na plecach, ale nadal wiąże się z pewnym ryzykiem.

Gdy zasypiasz na prawym boku, powodujesz nacisk na wątrobę, którą w ciąży powinnaś szczególnie chronić. Poza tym, po prawej stronie kręgosłupa przechodzi żyła główna dolna, więc śpiąc w tej pozycji, możesz doprowadzić do jej ucisku i zaburzeń w odprowadzaniu krwi do serca.

Jednak ryzyko powstania zakrzepów i żylaków z tego powodu jest bardzo niskie. Dotyczy w zasadzie tylko ciąż, które są zagrożone.

pozycja do snu w ciąży
Imgur.com

Pozycja do snu w ciąży: na lewym boku

Optymalną pozycją do snu dla kobiety spodziewającej się dziecka jest spanie na lewym boku. Zalecają ją lekarze i położne, ponieważ jest ona najbezpieczniejsza oraz najwygodniejsza.

Jeżeli będziesz odpoczywać na lewej stronie ciała, macica nie będzie uciskać ani wątroby ani żyły głównej. W związku z tym, maleństwo otrzyma odpowiednią ilość składników odżywczych oraz będzie dobrze dotlenione. Ta pozycja sprzyja prawidłowemu krążeniu krwi (nie tylko nie ogranicza, ale faktycznie je poprawia).

Zaleca się również spać z nogami ugiętymi w kolanach i z umieszczoną pomiędzy nimi poduszką. Dzięki podłożeniu dodatkowej poduszki pod brzuchem, złagodzisz bóle pleców, a umieszczając ją pod tułowiem zlikwidujesz zgagę.

pozycja do snu w ciąży
Imgur.com

Pozycja do snu w ciąży i sposoby na bezsenność

Już wiesz, w jakiej pozycji zasypiać, aby była ona komfortowa i bezpieczna. Jednak co robić, gdy nie możesz usnąć?

#1 Ogranicz spożywanie płynów przed snem

Często kobiety w zaawansowanej ciąży wstają nawet kilka razy w ciągu nocy, aby opróżnić pęcherz. Aby tego uniknąć, warto przed snem ograniczyć spożycie płynów. Pij w ciągu dnia, ale wieczorem wskazany jest umiar.

#2 Nie najadaj się na noc

Ostatni posiłek powinien być zjedzony nie później niż 2 godziny przed snem. Tylko tak unikniesz zgagi i uczucia ciężkości w żołądku. Pamiętaj też, aby unikać zbyt pikantnych i smażonych dań.

#3 Bądź aktywna w ciągu dnia

Systematyczny wysiłek poprawia krążenie i zmniejsza ryzyko wystąpienia skurczów nóg. Zacznij ćwiczyć, dostosowując wysiłek fizyczny do swojego samopoczucia i możliwości, a Twój sen na pewno będzie lepszy. Pamiętaj jednak, aby być aktywną w ciągu dnia, a nie wieczorem, ponieważ skok adrenaliny w ciele utrudni zasypianie.

#4 Zrelaksuj się przed snem

Postaraj się ograniczyć stres i nie zamartwiaj się na zapas. Nie myśl o problemach przed pójściem spać, lepiej wprowadź się w stan relaksu. Możesz wziąć ciepłą kąpiel lub przeczytać rozdział książki.

#5 Nie używaj telefonu w łóżku

Zrezygnuj z korzystania z urządzeń elektronicznych bezpośrednio przed zaśnięciem, ponieważ zamiast Cię wyciszać – będą pobudzać. Przez to możesz mieć później problemy z zaśnięciem.

#6 Wietrz sypialnię

Świeże powietrze sprawi, że będzie Ci się spało lepiej. Możesz też wybrać się na krótki spacer wieczorem, aby się dotlenić.

#7 Zaopatrz się w wygodny materac i poduszkę

W zaawansowanej ciąży, kiedy brzuszek będzie już duży, przyda Ci się specjalna poduszka ciążowa. z pewnością będzie Ci z nią wygodniej.

pozycja do spania w ciąży
Freepik.com

Jeśli zdarza Ci się w nocy nieświadomie zmieniać pozycję na inną niż lewy bok i nie sprawia Ci to żadnego dyskomfortu, nie martw się – organizm sam da Ci znać, że trzeba ją zmienić

Źródło: yellowfeeds.com | Fotografie: Imgur.com, Freepik.com